fredag den 24. februar 2012

Om "ørebørn" (langt)

Indlægget her, er fordi "Ørnstrup" var så sød i en kommentar til forrige indlæg, at anbefale mig at søge øre-næse-hals læge til Felix, mhp. dræn, hvis øreproblemerne fortsætter. Tak for anbefalingen - det vil vi gøre, blot ikke den ørelæge vi konsulturerede i onsdags.... (indlægget handler kun om Felix og mellemørebetændelse...)


For en måned siden havde Felix MØB for 1. gang. Dagen inden havde jeg bestilt en ikke-akuttid hos en anerkendt og meget rost ørelæge her i byen. Jeg kunne først få en tid en måned senere, men det var ok, for jeg var faktisk sikker på der intet var galt - jeg ville bare gerne have en læges ord for det! Dagen efter insisterede Faderen dog på, at barnet skulle til læge, og vupti! - en omgang penicilling, og en meget frisk dreng!


I onsdags oprandt dagen for ørelægebesøget så endelig. Vores praktiserende læge havde opfordret os til at tage af sted, for så kunne øre-næse-hals lægen lige kigge grundigt efter!

Vi havde tid kl. 14, og ankom 13.50. Kl. 14.40 blev vi kaldt ind!! Ingen undskyldning for ventetid, ingen 
præsentation af lægen og ingen "hilsen" (altså vi gav ikke hånd eller noget) Lægen pegede på en stol og sagde: 
"vær'sgod"
Læge: "Nåh, hvorfor er I her?"

Fortalte om alt det med han ikke spiste, sov dårligt osv, for en måned siden og at han havde fået behandling 
for en MØB.
Læge: "Hvordan sover han så nu?"
A: "En smule bedre, men slet ikke fantastisk"
Læge: "Nåh!"
Så viste hun Felix den dims hun skulle kigge ham i øret med, viste, som i at holde den helt hen til hans hånd, 
lod den blive der, for at fjerne den da han lige havde fået ved den.. det blev han ret ked af. Og så blev han ked af at blive holdt, men det vidste jeg jo godt han ville - det har jeg det helt okay med.

Hun fandt væske på højre øre, men "det er jo meget normalt når de HAR MØB". Men han har jo ikke MØB, 
det er flere uger siden penicillinkuren er slut? "Nåh ja, men altså også når de HAR HAFT det!" Nåh nåh undskyld, det kan jeg da ikke vide. "Kom I igen om en måned, så kigger jeg igen. Farvel" - mens hun åbnede døren. Så ingen forklaring på noget som helst..... 

Bortset fra det, var sekretæren det sureste spetakel jeg nogensinde er stødt på i lægeregi. Oh my! 
Venteværelset var måske 10 kvm., hvorpå der var placeret 3 borde, 12 stole, et børnebord og 4 børnestole. Jeg tillod mig at gå lidt rundt med Felix på armen da han til sidst var ret utålmodig, men sek. bad mig sætte mig ned, så jeg ikke forstyrrede ørelægens konsultationer...! Jeg havde helt almindelige gummisko på, altså ikke ngoet der larmer, og Felix sagde ikke en lyd!


Han var præcis som sidst han havde MØB, spiste ikke så meget, var pylret og træt og gned sit øre. Det kan han sagtens gøre uden MØB, men jeg syntes ikke hans "almene tilstand" var som den bør. Vores egen praktiserende læge går ikke så meget op i feber/ikke feber, "korrekte"symptomer osv, heldigvis!. Så godt nok måtte barnefaderen presse noget på, før Doktor Jens var overbevidst om, at han skulle kigge på Felix torsdag morgen, men det lykkedes. (jeg kunne ikke selv deltage i lægebesøget, men fik i løbet af formiddagen en SMS fra Felix og farmanden, at de nu stod i kø på apoteket efter penicillin, pga. MØB på begge ører.


Så det er da ganske fornemt, at tage til ørelæge og ikke finde ud af noget som helst, for dagen efter at tage til 
almindelig praktiserende læge og få konstateret MØB! Jeg var simpelthen så gal, og jeg sætter aldrig mine ben hos den ørelæge nogensinde igen!! 

Felix er i gevaldig bedring, spiser  rugbrød med makrelsalat igen, griner og klapper og har fået sine første sko

i dag! :) Egen læge mener ikke han decideret er "ørebarn", men derimod at vi bør kunne slippe for MØB nu, 

med foråret lige om hjørnet. Får han MØB igen, på denne side af sommeren, bør vi overveje dræn, men der 

er intet at overveje - selvfølgelig skal han have det!

Det blev langt - undskyld! (det hjælper at få frustrationerne ud på skrift engang imellem!)

Rigtig god weekend!

2 kommentarer:

Annette sagde ...

Sikke en historie !
Men desværre ikke ualmindelig. I det mindste godt at I fik penicillin af e.l. Og utroligt så mange gange penicillin de små kan tåle.
Jeg tror H fik penicillin ca. 14 dage pr/mdr til hun var 9-10 år. Pga ører el. hals. Og det er rigtigt. Hun fik aldrig dræn i. Og fejler ikke noget med ørerne i dag.
Jeg har ikke erfaringer nok til at sige noget om jeres tilfælde.
Kun vil jeg sige, at hvis I ikke har tillid til ørelægen - så skal I der aldrig mere. Basta.
God weekend til hele familien.

Berit Bilde sagde ...

kedelige oplevelse og fortsat god bedring
Har du overvejet zoneterapi. Har set meget interessante ting ske efter en behandling eller to.