onsdag den 12. oktober 2011

To quilt or not quilt...

Og "når teori møder praksis..."


Jeg blev enig med mig selv om, at lave en "tittekant" (som damen i Panduro så flinkt fortalte mig det hedder...) i stedet for at klippe det overskydende stof af. Note to self, så er det en rigtig god ide at måle det fyld man har at gøre med, inden man begynder at klippe stof. Dynen  målte nemlig ikke det samme som almindelige dyner, og endte derfor heller ikke med at måle 140x100 da jeg havde delt den midt på.. Mindre detalje jo... 

 Det var helt vildt svært at få stoffet til at ligge pænt og stramt. I teorien var det jo en genial ide med den dyne, i praksis var det rimelig åndsvagt! For dynens kamre er ikke ensartet fyldt, kanterne er ikke 100% lige, hjørnerne ikke kvadratiske osv... Jeg har haft mit hyr med at få det til at passe... 
 Fordi det hele var så skævt, glattede jeg kun lige bagstykket hurtigt, inden jeg smed det på. Så begyndte jeg, pr. øjemål, at folde, så der blev en fin kant hele vejen rundt! 
 Klar til at komme i symaskinen og med følgende ord til Jørn: "Hvis det her lykkes, er jeg ret tæt på færdig! Hvis det IKKE lykkes, er jeg ret meget på skideren, i forhold til stof, tid og ideer så du skal IKKE drille!"
"Kunne jeg måske finde på det...?!" Øh, ja, det tror jeg nok. Men han sagde intet, bortset fra at tilbyde en sodavand!
 Flere symaskineproblemer! HVORFOR gør den det?? Er der nogle kloge læsere der mon ved det? Jeg kan mindes den har gjort det før, og det er voldsomt irriterende. Nogle steder havde dynens fyld klumpet sig sådan, så trykfoden simpelthen smuttede ud over stoffet. For ikke at skulle starte/slutte tråden 100 gange, fortsatte jeg med at sy, og har lappet det diskret i hånden!
 Vupti! Et styks tæppe! Trods meget ihærdige forsøg på at undgå det, havde jeg glemt 2 knappenåle inde i tæppet. De er nu fisket ud, og det er krammet på alle leder og kanter, og der ER ikke flere nåle i nu... 
 Forsiden er meget "løs" stadigvæk, men fladen er jo ikke så stor, så jeg er i tvivl om, om jeg skal quilte det. Firkanterne er på ingen måde blevet hverken kvadratiske eller lige store, men... HVIS det skal quiltes, kan jeg gøre det på maskinen, og så bliver det i alle samlinger imellem alle lapper.
 Nærbillede af kanten på oversiden!
Thanni, stoffet er købt i Panduro. Hvis ikke det var så dyrt at købe stof, syede jeg meget mere! Jeg har givet ca. 500,- for det der er her, og har så en lille rest af hver slags...

aka/Annette, JO! Jeg skal så absolut have et skæreunderlag og en rulleskærer (må den hedde?) - det er min belønning når jeg når næste delmål i mit vægttab - om 600 gram! :) Så snart tæppet er færdigt og jeg har tid at trække vejret igen (;) ) skal jeg have googlet lidt omkring tingene, så jeg ved hvor stor/lille kniv og plade jeg skal købe!

Tak for Jeres kommentarer!

1 kommentar:

Annette / aka sagde ...

Jeg synes det går fint fremad - men sikke det driller dig.
Der er nok desværre ingen lette løsninger. Det med at maskinen kører ud over kanten er vist meget normalt, og reparation i hånden er eneste løsning.
Du er da nødt til at quilte det. Ellers vil indholdet "vride sig", så du må tage turen rundt med maskinen - eller i hånden.
Jeg synes, det er ret godt gået på den tid.
Ja, stof er rigtig dyrt - især når man køber noget ordentligt. Og det her ser rigtig fint ud. Men du må kigge efter tilbud og udsalg.....hvad med stof 2000 i centeret ?

H. skal have fjernet 2 mælketænder i fuld narcose....og moderen er mere elendig end barnet over det....