tirsdag den 5. januar 2010

Hovedpine :(

Har rigtig ondt i mit hoved idag - øv bøv! Er "heldigvis" rimelig garvet indehaver af hovedpiner, så det slår mig ikke helt ud. Derfor har jeg både fået bagt boller og næsten lavet dåbskort til niecen idag. Dog i et lidt andet tempo end når hovedet har det godt. Bollerne blev intet mindre end fantastiske, hvis jeg selv skal sige (og det skal jeg indtil videre - Jørn er først hjemme fra arbejde om en time :D ) De er tilmed sunde, og nemme at bage, opskriften er nederst i indlægget hvis du er interesseret.
Igår fik jeg ryddet op på mit kontor, et meget, meget lille rum, men det er mit, og jeg må rode ligeså tosset jeg vil; hvilket så ikke er ret meget, for jeg får faktisk lavet meget mere, når der er ryddet op :) Men jeg fik sorteret og smidt en smule ud, omarrangeret lidt i mit skab og lagt forskellige ting på plads - så nu kan mine nye ting fra England godt snart komme med posten...
Der kommer billeder af scraprummet imorgen, har ikke lige fået redigeret og lagt ind på computeren, så istedet får I et af de "forsvundne" layouts; altså dem jeg havde glemt stadig lå på kameraet ;)

Er blevet så glad for det, at det er blevet flyttet frem og tilbage mellem Mads' og min mappe i hvert fald et par gange... Men nu har jeg besluttet det er han :) Selvom det er lyserødt...

Tak fordi du kiggede forbi.
------------------------------------------------
Grov"stykker" - eller hvad man ellers skal kalde dem

3 dl. fiberdrys fra AXA
5 dl. lunken vand
1 pk. gær
1 spsk honning
2 tsk salt
1½ dl creme fraiche /youghurt naturel / ylette...
850-900 g hvedemel

Jeg havde så ikke noget syrnet mælkeprodukt overhovedet, og - viste det sig - heller ikke hvedemel nok. Så idag blev det en modificeret udgave, nemlig følgende:

Fiberdryssen kommes i vandet og trækker i ca. et kvarter. 2 æbler, 2 gulerødder og en halv squash rives på den fine side mens du venter.
Rør gær, honning, salt og mælkeproduktet (hvis du bruger det) i. Rør grøntsagerne i -incl. al saften fra æblerne!
Da jeg ikke havde mel nok, brugte jeg ca. 500 g. hvedemel. Det brugte jeg først, for at sikre der kom noget mel med hævningseffekt i. Derefter spædede jeg til, med sigtemel og fuldkornshvedemel - tror ca. 250 g. af hver.
Hæver tildækket i ca. 30 min.
Da jeg hader at forme boller, trillede jeg "pølser" af dejen, og lavede små "brød" i stedet. De falder lidt sammen fordi dejen er ret våd, men pyt - de smager super. Efter dejen er formet, hæver den igen 30 min. ca.
Bages i ca. 15 minutter ved 200 grader - tror jeg nok - jeg havde to plader i, så det kan godt snyde lidt med tiden :)
Bon appetit

4 kommentarer:

Heidi sagde ...

skønt lo du har lavet og de boller uhmmm tak for opskriften - de skal da prøves ;o)

Karin sagde ...

Dejligt Lo Anne :-)
Det er længe siden jeg har kikket, og du har da rykket dig noget i forhold til stil... flot!!
Og kan man så få det værelse at se ;-)

mette wad sagde ...

Rigtig fint LO du har lavet og skønne farver.

Håber det går bedre med hovedet idag og glæder mig til at se di scrapværelse..

Ragna sagde ...

Dejligt at se lidt lyserødt til drenge LO's også. Jeg holder mig ikke tilbage for den farve.
Håber snart det kommer til at gå bedre med knolden :-)